Tänäkin keväänä tuhannet nuoret ympäri Suomea ahkeroivat saadakseen toivomansa opiskelupaikan. Talven pimeys ja väsymys voivat kuitenkin haitata mielen vireyttä ja keskittymistaitoa. Mistä saisi lisää virtaa neljän seinän sisällä pänttäykseen?

Kevään tullen nuoret pänttääjät valtaavat kirjastojen lukusalit. Yhtäjaksoinen luku-urakka voi johtaa vitamiinien lisääntyneeseen tarpeeseen. Monien hakijoiden mielessä onkin varmasti herännyt kysymys siitä, miten lukemiseen saa lisää jaksamista ja keskittymiskykyä.

Jaksamiseen vaikuttavat monet asiat: terveellinen ruokavalio, unen laatu sekä liikunta raikkaassa ulkoilmassa voivat auttaa vireyteen. Mikäli nämä eivät kuitenkaan tunnu auttavan tarpeeksi, voi kyseessä olla lisääntynyt vitamiinien tarve. Tällöin on hyvä pitää huolta, että keho saa tarvittavan määrän vitamiineja.

Stressaava ajanjakso altistaa kehoa vitamiinien puutokselle

Vitamiinien ja hivenaineiden jatkuvalla saannilla ja niiden hyväksikäytöllä elimistössä on tärkeä merkitys ihmisen terveydelle ja hyvinvoinnille. Kuitenkin jopa viidesosa suomalaisista saa ruoasta A- ja D-vitamiinia sekä folaattia ja tiamiinia keskimääräistä tarvetta vähemmän. Lisäksi miehistä noin joka viides saa ruoastaan C-vitamiinia ja riboflaviinia liian vähän.*

Elimistön kokonaisvaltainen vitamiinitasapaino tukee ja ylläpitää fyysisiä ja psyykkisiä toimintoja sekä päivittäistä toimintakykyä. Kevään ylioppilaskokeisiin sekä pääsykokeisiin lukeminen on stressaava ajanjakso, jolloin keho voi altistua vitamiinien puutokselle.

Koska vesiliukoiset vitamiinit, kuten B- ja C-vitamiini, eivät varastoidu kehoon mainittavassa määrin, saattaa niiden saanti olla riittämätöntä pitkäaikaisen stressin yhteydessä. Pänttäämisen ohessa onkin hyvä pitää huolta, että keho saa tarvittavan määrän vitamiineja, jotka auttavat jaksamaan ja jopa parantamaan suorituskykyä opiskelussa.

  • B-vitamiinit osallistuvat useisiin solujen aineenvaihduntareaktioihin, mukaan lukien hermoston välittäjäaineiden muodostumiseen.
  • C-vitamiini (eli askorbiinihappo) on elimistön antioksidantti, jolla on tärkeä merkitys vapaiden radikaalien toiminnan estämisessä. Lisäksi se lisää raudan imeytymistä suolistosta, vaikuttaa foolihapon aineenvaihduntaan ja valkosolujen toimintaan.
  • Kalsiumia tarvitaan yhdessä magnesiumin ja B6-vitamiinin kanssa lukuisiin monimutkaisiin fysiologisiin tapahtumiin, entsyymien toimintoihin ja hermoimpulssien välitykseen.

Vitamiinilisät auttavat jaksamaan paremmin

Huolimatta vitamiinilisien laajasta käytöstä, ovat niiden vaikutukset psykologiseen toimintaan saaneet osakseen vain vähän huomiota. Tutkimusten tulokset osoittivat, että Berocca® parantaa: henkistä suoritus-, kesto- ja keskittymiskykyä fyysistä kestokykyä ja tarmoa, mielialaa ja psyykkistä terveyttä vähentämällä ahdistuneisuutta, subjektiivista stressiä ja henkistä uupumusta**. Sen sisältämien kaikkien mikroravinteiden tiedetään vaikuttavan kognitiivisiin toimintoihin ja energia-aineenvaihduntaan sekä suojaavan fyysiseltä ja henkiseltä rasitukselta.

Rasituksessa elimistön vitamiini- ja kivennäisainevarastot tyhjenevät tavallista nopeammin. Saattaa ilmaantua niiden piilevää puutosta, josta on oireena uupumus tai heikentynyt keskittymiskyky. Kiireisessä ja stressaavassa elämäntilanteessa voi ruokavalio yksipuolistua, unet jäädä lyhyiksi ja ulkoilma vähäiseksi. Lähes 50 % farmaseuteista suosittelee väsymykseen tai vireystasojen parantamiseen vitamiineja. Kuitenkin vain 19 % suomalaisista käyttää vitamiinivalmisteita parantaakseen omaa jaksamistaan.***

Berocca. B- ja C-vitamiinien ja sinkin puutostilat ja lisääntynyt tarve. 1 tabletti päivässä. Ei alle 11-vuotiaille. Valmistetta ei tule käyttää jos olet yliherkkä jollekin tuotteen sisältämälle aineelle, sinulla on liikaa kalsiumia tai magnesiumia elimistössä, munuaistauti, virtsakivitauti tai raudan varastoitumistauti, sinulla on lisääntynyt virtsan oksaalihappopitoisuus, munuaisten vajaatoimintaa tai glukoosi-6-fosfataasidehydrogenaasin puutos, Lue pakkausseloste. Bayer Oy. Saatavana vain apteekista.

Lähteet:

*Liisa Valsta (toim.) et al (2017): Ravitsemus Suomessa – FinRavinto 2017 -tutkimus

**Tutkimukset
1. Carroll D, et al. The effects of an oral multivitamin combination with calcium, magnesium, and zinc on psychological well-being in healthy young male volunteers: a double-blind placebo-controlled trial. Psychopharmacology 2000;150:220–5.
2. Kennedy DO, et al. Effects of high-dose B vitamin complex with vitamin C and minerals on subjective mood and performance in healthy males. Psychopharmacology 2010;211:55–68.
3. Kennedy DO, et al. Vitamins and psychological functioning: a mobile phone assessment of the effects of a B vitamin complex, vitamin C and minerals on cognitive performance and subjective mood and energy. Hum Psychopharmacol Clin Exp 2011;26:338–47.
4. Maggini S, Pueyo Alaman G.M, Wintergerst E.S. B-Vitamins and Cognitive Functions – What is the Evidence? Nutr. Hosp. 2014; 30(suppl 2): 74-81.

***Taloustutkimus (2018): OTC-Tracking Multivitamins